Tooraine olgu kvaliteetne

okt. 26, 2015 | Huvitavad leiud, Nipid, Retseptid, Tervis | 0 comments

Levinud on väited, et igal hommikul võileiba süüa pole tervislik. Pitsa liigitatakse samuti ebatervislike toitude kategooriasse. Salatit peetakse vastupidi alati tervislikuks. Tegelikult see, kui palju söök meid toidab, sõltub selle tooraine kvaliteedist ja valmistusviisidest. Näiteks kui salatit tehakse odavast masstootmise aedviljadest ja kokku hakitud salat valatakse üle aastaid säiliva rohkelt suhkrut ja lisaaineid sisaldava kastmega, ei pruugi selline kooslus meie kehale üldsegi mitte hästi mõjuda.

Ma ise eriline kokakunsti valdaja ei ole. Sõbrannad vahel naeravad mu üle, et isegi retsepti ei oska ma lugeda. Hakkan kohe esimese asjana koostisosadele tervislikemaid alternatiive nuputama, tahan kuumutusaegasid lühendada ja üldse paljudes kohtades viilida. Enda maitse järgi oskan väga hästi salateid kokku hakkida ja köögivilju aurutada. Enamasti eelistan näksida puuvilju ja aedvilju toorelt nende ehedal kujul. Siiski jagan oma viimase aja üksikuid tegusid köögis. Ja nippe, kuidas üldlevinud toit teha veelgi täisväärtuslikumaks. Kellele, mis kuidas maitseb, jääb enda otsustada.

PITSA

Põhjaks on saia asemel hummus. Hummuse valmistasin ööpäeva ligunenud ja natukene idanenud ja siis keedetud kikerhernestest, isejahvatatud seesamiseemnetest, seesamiõlist, talumunadest, oliiviõlist, suvila küüslaukudest, himaalaja soolast ja piprast. Inspiratsiooni sain fitness blogist. Pitsa põhja peale läks emme tehtud tomati-köögivilja hoidis. Katteks leotatud läätsed, suvila köögiviljad, ökopoe brokkoli ja paprika. Basiiliku noppisin aknalaualt potist. Kõige peale küüslaugu-tilli Saidafarmi mahejuust. Kõrvale serveerisin mungoa idusid ja taimeteed. Sõbrad sõid ja kiitsid.

pitsa pizza health tervislik pakendivaba öko mahe terviklik ringlus

VÕILEIVAD

Minu võileibu võiks nimetada ka salatiks koos musta leivaga. Leib olgu tume, seemnetega, juuretisega ja käsitsi tehtud talutoodang. Valgest jahust ja pärmiga liinitoodang ei anna meie kehale just väga palju vajalikku. Võileivale ma võid ei panegi. Ühel pildil on hummus (kikerherne-seesami pasteet) ja teisel pildil on lihtsalt oliiviõli leivale määritud. Peale kõike värsket aiast ja kindlasti rohelist. Mina armastan idusid ka. Põhiliselt munguba. Oliivid pärinevad ökopoest. Juust olgu mahetalu lehmapiimast tehtud.

IMG_1059-horz

PUDRUD

Mannapuder moosiga ei ole kunagi olnud minu lemmik. Minu pudruvalmistamisviis on tegelikult üldse omapärane. Putru teen hirsist, täistera kaerahelvestest, kinoast ja röstimata rohelisest tatrast. Kõik ostan ökomärgisega. Minu jaoks näiteks tavapoe hirss on üldse mõru ja vastik maitselt. Eelneval õhtul panen helbed või tangud potti filtreeritud veega ligunema. Hommikul lisan vajadusel maitseaineid, näiteks magusa pudru puhul kaneeli ja ingverit, muul juhul himaalaja soola. Kui teen soolast putru, siis lisan ka aedube või köögivilju. Lasen poti korraks tulel soojaks, väga ei keedagi. Magusa pudru korral tükeldan peale puuvilju ja lisan marju, veel mingit seemneõli või kookosõli. Peale puistan kanepi- või chiaseemneid. Soolase pudru puhul tuleb lisand ja garneering selline nagu pildil näha.

kinoapuder toortatar mahe terviklik ringlus

SUSHI

Sushi liigitub vist pigem ikka tervisliku alla. Olen ise söönud ja isegi ühiselt valmistanud toorsushit, milles riis on asendatud tükeldatud lillkapsaga. Proovisin ise samuti järele kolleegidega sushiõhtul. Lillkapsa purustasin blenderis koos taimse paksendajaga ja lisasin vett, mis tegi lillkapsa kleepekaks. Maitsestasin soola ja pipraga. Kuna ma väga osav kokk pole, siis jäi lillkapsas sutsukene vesine ja seekord maitses mulle riisiga tehtud klassikaline sushi rohkem. Katsetada ja oma retsepte välja mõelda tasub aga siiski.

toorsushi tevriklik ringlus

ŠOKOLAADIKOMMID

Maiustusi saab ka teha ülinämmalt ja vägagi tervislikult. Mina ise teen komme küll harva ja pigem teistele. Mõttele tulin sellest, kui avastasin, et ökopoodides on halvaa koostiseks 60% seesam ja 40% mesi. Kuna kohviveski oli mul olemas, hakkasin ise seesamiseemneid purustama ja tükeldatud banaani või meega segama. Samuti on ehtsa martsipani koostises vaid mandel ja mesi. Hakkasin umbes 5-6 aastat tagasi ise endale toorainetest maiuseid kokku segama. Lisasin pähkleid ja maitseks kaneeli või vanilli. Samal põhimõttel olen nüüd paaril korral teinud toorkommikesi. Koostisosad kindlasti mahedad ja kakao olgu toor ja täielikult kuumutamata ja töötlemata. Maitse on kohe intensiivsem ja sealt saab niivõrd palju kasulikke mineraalaineid nagu näiteks magneesiumi. Retsepti olen juba varasemalt kirja pannud.

toorkommid tervis terviklik ringlus mahe

KAKAOJOOK

Mina teen kakaod segades mahemärgisega vadakuproteiini ja toorkakao külmas vees. Lisan kuumutatud vee jälgides, et jook ei oleks kuum. Kakaojook on koheselt lihtsalt soe ja valmis joomiseks. Kuumutamine ja keeva veega tegemine hävitab meile kasulikku toorkakaos. Vahel lisan natukene kaneeli. Ma ei magusta. Ei mee ega millegi muuga. Toorkakao on isegi maitsev, vadakuproteiin teeb kreemiseks (piima sarnaselt). Kuna ma pole üldse harjunud suhkru ja tavamagusaga, siis selline jook juba iseenesest maitsev.

toorkakao tervislik terviklik ringlus mahe öko

Lõpetuseks, viimasel pildil on minu kõige tüüpilisem söök. Aurutan kergelt just neid köögivilju, mida kodus leidub. Hakin juurde olemasolevat värsket. Puistan peale idusid. Aknalaualt nopin basiilikut. Lihtne ja kiire.

IMG_1173

Reklaamitrikkidest hoidumine
Pakendivaba ostlemise küsitluse tulemused